Polyglas
3 posters
Sivu 1 / 1
Polyglas
Moi,
Hommasin tuommoiset Polyglas-renkaat syksyllä 2007. Olen ajanut niillä nyt pari viikkoa (reilu 1000km) ja kokemuksia alla.
- renkaat ovat Goodyear Polyglas G60-15. Tilasin ne kiireessä Muurin/Sahasen kautta ´07, kaikkineen kustannukset olivat noin 240€/kpl.
- rengaskirjallisuuden mukaan tuo G60 vastaa kuulemma 218mm nykykumia, mutta olen tuosta hieman eri mieltä. Myös F.A.S.T.- ja Factory Stock -luokkien isojen poikain mielestä tuo G60 vastaa enemmänkin 245mm nykykumia. Ainakin siis sen "tartuntapinnan" osalta mikä on asfalttia vasten. Polyglassin renkaan kylki onkin aikas lailla suorempi kun esim. normi BFGoodrichin korkeaprofiilisen kumin kylki. Eli autoa tai siis rengasta takaapäin katsoessa korkeaprofiilinen (60, 70...) nykyrengas on "pallo" ja Polyglas taasen enemmän kuin "jääkiekko". Rengasliikkeessä pääsin vertaamaan Subarun 225-renkaita ja noita omia Polyglasseja vierekkäin, molemma oli juuri vanteille laitettu, ne olivat yhtä leveät kyljestä kylkeen, mutta olen siiis sitä mieltä että maahan osuva "lätkä" on G60 renkaissa lillasti isompi.
- Polýglassien ajo-ominaisuudet ovat uraisilla teillä ajo-omituisuuksia Hyväpintaisella tasaisella tiellä voi kyllä luukuttaa vaikka 120kmh ja ratista tarvii pitää vain toisen käden kahdella sormella kiinni, radion säätely tai kännykän tekstarijutut onnistuu ok. Mutta auta armias jos tiessä on uria: 80mkh on vielä hallittavissa, mutta 100-110kmh alkaa olla jo hirvittävää sillä Polyglassit hakevat sen uran pohjan varmasti ja sinne se auto sitten heilahtaa, oli kuski tuosta mitä mieltä hyvänsä. Mitä kovempi on vauhti sitä holtittomampia tai rajumpia ovat nuo sivuttaisheitot. Ja sivuttaisheittoa seuraa aina vastaheilahdus... 120kmh vauhdissa tuo jo pelottaa ja kun ohitin rekkaa ja vauhti pomppasi 140kmh yli ja yhtäkkiä alkoivat isot urat níin oikeasti luulin että kuolen, sikäli laajoja olivat auton loikat kaistalta toiselle. Tuohon "I think I saw Elvis"-kokemukseen liittyy auton tempoilu ja rauhattomuus urien pohjalla, ratin varovainen lisääntyvä kääntö että päästään noista urista pois ja aluksi Polyglas-kiesi ei halua vaihtaa kaistaa, sitten kun sieltä urasta päästään kömmittyä harjalle niin auto loikkaa ahnaasti yli tien keskitöyrään mutta ah: omalla kaistalla odottaa seuraava "oja" eli urat.... sinne muljahdetaan tai loikataan vauhdilla ja etu- ja takapää vikuroivat eri tahtiin, kunnes auto suostuu taas kulkemaan vellomatta suht suoraan.... Pitää vielä korostaa, että vaikka AMBin alusta on veltohko niin tuo rekan ohitus noilla renkailla noissa vauhdeissa tasaisella tiellä on normi yhden käden harjoitus jossa ei ole ylimääräistä dramatiikkaa.
- kiihdytettäessä paikaltaan nuo G60-renkaat ovat paremmat kuin esim. 245/60-15 BFGoodrichit: Polyglassien sutimista voi helposti säätää kaasupedaalilla, BFGoodricheissa pitoa joko oli oli tai sitten ei ollenkaan, on-off, eli sutimista ei saa helpolla kontrolloitua. Polyglasseilla harmaa lilla rantu ja kaasun annostelu on helppoa. Tuo on siis katuasfaltin kokemus. 245-BFG:t ovat jääliukkaat liimaradalla, kolmosen sutii läpi kaasua pumppailemalla vaikkei tehoa moottorissa ole todellakaan juuri mitään (290-300hp, max). Polyglasseilla en ole kerennyt radalle, vielä. Kumiseos molemmissa lienee aikas samaa, teknologia siis Polyglasseissa on kivikaudelta, itse kumi lienee nykykumia kun ovat kerran kuitenkin uudet renkaat.
- jyrinää tai meteliä tai sitä "mukavuus"eroa en osaa arvioda, oma Challengeri kun suhisee ja kohisee 110kmh vauhdissa sikäli paljon että radiokin kannattaa sulkea.. Sadekelillä (parinsadan kilometrin hauskuus) en huomannut mitään outoa. Normaalit jarrutukset ovat ok kuivalla ja märällä. Mutka-ajossa normaalivauhdeilla ja -tilanteissa ei ole mainittavaa eroa normikumeihin. Kyseessä on siis veltohko orkkisalusta, en ole pahemmin kaahannut mutkissa kun tuo kiesi on siinä erittäin huono. Tehtaan "orkkis"takavakaajankin (TA) sain ostettu vasta pari kuukautta sitten...
- rengaspaineet ovat koko ajan olleet lähellä maximiaan. Nuo Polyglassit eivät ole juuri vielä kuluneet, vaikka jokatoisesta pysäyksestä lähdetään lämä lattiassa sutien
- niin, tuota kokoahan ei ihan virallisesti ole ollut saatavilla Challengeriin: TA-mallissa nuo olivat takana kyllä, mutta siinäkin E60 tai F60 edessä (seuraavat kapeammat koot). Hemi-Challengerissakin oli tehtaalta kapeammat F60-renkaat? Minä valitsin tarkoituksella nuo "varaosatiskin" G60 kumit ympäriinsä. Vanteeni ovat orkkis Rallyet 7x15 (vai onko nuo tehtaan alkuperäset vanteet jopa 6,5" leveät, joku kertokoon, tänks). Taakse sopi ok ja renkaat uppoavat ehkä liiaksikin lokasuojien sisään, etulokasuojista taipui hieman se lokasuojan kaaren roster(?)lista kun kumi osui siihen, käänsin pehmeän listan reunan omin sormin sinne sisään ja ylös pois tieltä. Ei osu enää.
Summasummaarum: tykkään noiden Polyglassien ulkonäöstä, mutta enemmän ne ovat cruisailu- ja kaupunkikäyttöön, siirtymiin ja matkailuun kandee ottaa joku muu rengaskerta käyttöön.
Hommasin tuommoiset Polyglas-renkaat syksyllä 2007. Olen ajanut niillä nyt pari viikkoa (reilu 1000km) ja kokemuksia alla.
- renkaat ovat Goodyear Polyglas G60-15. Tilasin ne kiireessä Muurin/Sahasen kautta ´07, kaikkineen kustannukset olivat noin 240€/kpl.
- rengaskirjallisuuden mukaan tuo G60 vastaa kuulemma 218mm nykykumia, mutta olen tuosta hieman eri mieltä. Myös F.A.S.T.- ja Factory Stock -luokkien isojen poikain mielestä tuo G60 vastaa enemmänkin 245mm nykykumia. Ainakin siis sen "tartuntapinnan" osalta mikä on asfalttia vasten. Polyglassin renkaan kylki onkin aikas lailla suorempi kun esim. normi BFGoodrichin korkeaprofiilisen kumin kylki. Eli autoa tai siis rengasta takaapäin katsoessa korkeaprofiilinen (60, 70...) nykyrengas on "pallo" ja Polyglas taasen enemmän kuin "jääkiekko". Rengasliikkeessä pääsin vertaamaan Subarun 225-renkaita ja noita omia Polyglasseja vierekkäin, molemma oli juuri vanteille laitettu, ne olivat yhtä leveät kyljestä kylkeen, mutta olen siiis sitä mieltä että maahan osuva "lätkä" on G60 renkaissa lillasti isompi.
- Polýglassien ajo-ominaisuudet ovat uraisilla teillä ajo-omituisuuksia Hyväpintaisella tasaisella tiellä voi kyllä luukuttaa vaikka 120kmh ja ratista tarvii pitää vain toisen käden kahdella sormella kiinni, radion säätely tai kännykän tekstarijutut onnistuu ok. Mutta auta armias jos tiessä on uria: 80mkh on vielä hallittavissa, mutta 100-110kmh alkaa olla jo hirvittävää sillä Polyglassit hakevat sen uran pohjan varmasti ja sinne se auto sitten heilahtaa, oli kuski tuosta mitä mieltä hyvänsä. Mitä kovempi on vauhti sitä holtittomampia tai rajumpia ovat nuo sivuttaisheitot. Ja sivuttaisheittoa seuraa aina vastaheilahdus... 120kmh vauhdissa tuo jo pelottaa ja kun ohitin rekkaa ja vauhti pomppasi 140kmh yli ja yhtäkkiä alkoivat isot urat níin oikeasti luulin että kuolen, sikäli laajoja olivat auton loikat kaistalta toiselle. Tuohon "I think I saw Elvis"-kokemukseen liittyy auton tempoilu ja rauhattomuus urien pohjalla, ratin varovainen lisääntyvä kääntö että päästään noista urista pois ja aluksi Polyglas-kiesi ei halua vaihtaa kaistaa, sitten kun sieltä urasta päästään kömmittyä harjalle niin auto loikkaa ahnaasti yli tien keskitöyrään mutta ah: omalla kaistalla odottaa seuraava "oja" eli urat.... sinne muljahdetaan tai loikataan vauhdilla ja etu- ja takapää vikuroivat eri tahtiin, kunnes auto suostuu taas kulkemaan vellomatta suht suoraan.... Pitää vielä korostaa, että vaikka AMBin alusta on veltohko niin tuo rekan ohitus noilla renkailla noissa vauhdeissa tasaisella tiellä on normi yhden käden harjoitus jossa ei ole ylimääräistä dramatiikkaa.
- kiihdytettäessä paikaltaan nuo G60-renkaat ovat paremmat kuin esim. 245/60-15 BFGoodrichit: Polyglassien sutimista voi helposti säätää kaasupedaalilla, BFGoodricheissa pitoa joko oli oli tai sitten ei ollenkaan, on-off, eli sutimista ei saa helpolla kontrolloitua. Polyglasseilla harmaa lilla rantu ja kaasun annostelu on helppoa. Tuo on siis katuasfaltin kokemus. 245-BFG:t ovat jääliukkaat liimaradalla, kolmosen sutii läpi kaasua pumppailemalla vaikkei tehoa moottorissa ole todellakaan juuri mitään (290-300hp, max). Polyglasseilla en ole kerennyt radalle, vielä. Kumiseos molemmissa lienee aikas samaa, teknologia siis Polyglasseissa on kivikaudelta, itse kumi lienee nykykumia kun ovat kerran kuitenkin uudet renkaat.
- jyrinää tai meteliä tai sitä "mukavuus"eroa en osaa arvioda, oma Challengeri kun suhisee ja kohisee 110kmh vauhdissa sikäli paljon että radiokin kannattaa sulkea.. Sadekelillä (parinsadan kilometrin hauskuus) en huomannut mitään outoa. Normaalit jarrutukset ovat ok kuivalla ja märällä. Mutka-ajossa normaalivauhdeilla ja -tilanteissa ei ole mainittavaa eroa normikumeihin. Kyseessä on siis veltohko orkkisalusta, en ole pahemmin kaahannut mutkissa kun tuo kiesi on siinä erittäin huono. Tehtaan "orkkis"takavakaajankin (TA) sain ostettu vasta pari kuukautta sitten...
- rengaspaineet ovat koko ajan olleet lähellä maximiaan. Nuo Polyglassit eivät ole juuri vielä kuluneet, vaikka jokatoisesta pysäyksestä lähdetään lämä lattiassa sutien
- niin, tuota kokoahan ei ihan virallisesti ole ollut saatavilla Challengeriin: TA-mallissa nuo olivat takana kyllä, mutta siinäkin E60 tai F60 edessä (seuraavat kapeammat koot). Hemi-Challengerissakin oli tehtaalta kapeammat F60-renkaat? Minä valitsin tarkoituksella nuo "varaosatiskin" G60 kumit ympäriinsä. Vanteeni ovat orkkis Rallyet 7x15 (vai onko nuo tehtaan alkuperäset vanteet jopa 6,5" leveät, joku kertokoon, tänks). Taakse sopi ok ja renkaat uppoavat ehkä liiaksikin lokasuojien sisään, etulokasuojista taipui hieman se lokasuojan kaaren roster(?)lista kun kumi osui siihen, käänsin pehmeän listan reunan omin sormin sinne sisään ja ylös pois tieltä. Ei osu enää.
Summasummaarum: tykkään noiden Polyglassien ulkonäöstä, mutta enemmän ne ovat cruisailu- ja kaupunkikäyttöön, siirtymiin ja matkailuun kandee ottaa joku muu rengaskerta käyttöön.
Viimeinen muokkaaja, AMBi pvm Ma Kesä 08, 2009 1:25 pm, muokattu 1 kertaa
Vs: Polyglas
Kiitokset Tero näistä ajokokemuksista! Meikäläistäkin kuumottais noi polyglas GT:t mutta mitenhän mahtaa olla, jos auto seisoo paljon paikoillaan? Tuleekohan polyglasseihin helposti "littanat kohdat"... onko kokemuksia? Joku näistä muistaakseni joskus varoitteli ja suositteli Polyglasseja vain näyttelyihin ja cruisailuun... ja mikäli auto seisoo paljon paikoillaan, niin pitäis heittää radiaalit alle varastoinnin ajaksi. Ei kyllä jaksais koko ajan vaihdella renkaita.
Mikähän muuten tuon E60X15 renkaan koko on millimetreissä?
Mikähän muuten tuon E60X15 renkaan koko on millimetreissä?
jajuso- Viestien lukumäärä : 15
Join date : 14.03.2008
Ikä : 54
Vs: Polyglas
AMB-1 seisoi Oulun Automuseossa Teron Kanadan komennuksen ajan eli tuohonkin asiaan on lienee jo olemassa vastaus elävästä elämästä.
E60-15 vastannee kooltaan aika pitkältä 215-225/60-15 rengasta.
E60-15 vastannee kooltaan aika pitkältä 215-225/60-15 rengasta.
Vs: Polyglas
Moi.
Ei menny omat Polyglassit "kulmikkaiks" seisonnassa. Kyllä kuulin monasti varotuksia ettei kande seisottaa noilla renkailla, mutta mitään ongelmia ei kuitenkaan onneksi tullut. Oli kunnolla painetta, jotain 2.3 kiloa muistaakseni, noilla paineilla oon kyllä ajellukkin kaikki ajot sitte.
Ekalla kertaa ne oli auton alla lokakuusta 2007 kesäkuuhun 2008, 8kk. Kerran kävin työntämässä autoa metrin taaksepäin, tais olla helmikuuta. Noilla renkailla ei siis oltu ajettu metriäkään vielä, ajoin AMBin museoon BFGoodricheilla ja vaihdoin noi Polyglassit alle siellä museolla. Kun noi Polyglassit saapu mulle vasta viikkoa ennenku lähdin ulkomaille töihin, heh, tiukalle meni.
Silloin kesällä 2008 ajoin noilla viikon. Ei täristäny edes alussa. Sitte toi Challengeri oli niillä sijoillaan museossa 10kk, yhtään ei liikutettu.
Nyt tän vuoden (2009) huhtikuussa laitoin akun kaapelit taas kiinni ja sahasin kolme pitkää sahausta että öljyt lähtis kiertämään, kaasarin kurkkuihin kaadoin tuoretta bensaa ja 10 litraa tankkin, avainten kääntö ja papamm..., eikun tielle vaan! Yhtään ei täristäny tai pompottanu renkaat. Kaikki pelas ihan ok. Ajoin tolla saman tien pikataipaleen Oulu-Tampere. Lapualla piti kiristää ohjaustehostajan remmiä, eipä se muuta huomiota oo kaivannu. Ihan hauska kauden alotus
Ei menny omat Polyglassit "kulmikkaiks" seisonnassa. Kyllä kuulin monasti varotuksia ettei kande seisottaa noilla renkailla, mutta mitään ongelmia ei kuitenkaan onneksi tullut. Oli kunnolla painetta, jotain 2.3 kiloa muistaakseni, noilla paineilla oon kyllä ajellukkin kaikki ajot sitte.
Ekalla kertaa ne oli auton alla lokakuusta 2007 kesäkuuhun 2008, 8kk. Kerran kävin työntämässä autoa metrin taaksepäin, tais olla helmikuuta. Noilla renkailla ei siis oltu ajettu metriäkään vielä, ajoin AMBin museoon BFGoodricheilla ja vaihdoin noi Polyglassit alle siellä museolla. Kun noi Polyglassit saapu mulle vasta viikkoa ennenku lähdin ulkomaille töihin, heh, tiukalle meni.
Silloin kesällä 2008 ajoin noilla viikon. Ei täristäny edes alussa. Sitte toi Challengeri oli niillä sijoillaan museossa 10kk, yhtään ei liikutettu.
Nyt tän vuoden (2009) huhtikuussa laitoin akun kaapelit taas kiinni ja sahasin kolme pitkää sahausta että öljyt lähtis kiertämään, kaasarin kurkkuihin kaadoin tuoretta bensaa ja 10 litraa tankkin, avainten kääntö ja papamm..., eikun tielle vaan! Yhtään ei täristäny tai pompottanu renkaat. Kaikki pelas ihan ok. Ajoin tolla saman tien pikataipaleen Oulu-Tampere. Lapualla piti kiristää ohjaustehostajan remmiä, eipä se muuta huomiota oo kaivannu. Ihan hauska kauden alotus
Viimeinen muokkaaja, AMBi pvm Su Kesä 13, 2010 8:42 pm, muokattu 1 kertaa
Vs: Polyglas
Kyllä se kait täytyisi tälle kesälle noi Polyglas GT:t hommata. Vieläkö noita saisi Muurin/Sahasen kautta? Onko kellään yhteystietoja tai muita suosituksia? Pitäis saada 2 kpl G60-15 ja 2 kpl E60-15. Tuleeko muuten ongelmia, kun mulla reproduction Rallye -vanteet kokoa 15x8? Istuuko noi polyglassit ihan hyvin 15x8 vanteella (ilmeisesti suositeltava vannekoko näille renkaille se alkuperäinen 15x7) ja meneekö vielä Challengerin takalokasuojien sisään ongelmitta tolla G60-15/15x8 kombinaatiolla?
Toinen ja huokeempi vaihtoehto olisi noi perinteiset BF Goodrich Radial T/A:t... eteen 235/60-15 ja taakse 275/60-15. Entä tuleeko tässä ongelmia tuon vannekoon suhteen eli meneekö tuo 275/60-15 ja 15x8 kombinaatio nätisti Challengerin takalokasuojien sisään?
Toinen ja huokeempi vaihtoehto olisi noi perinteiset BF Goodrich Radial T/A:t... eteen 235/60-15 ja taakse 275/60-15. Entä tuleeko tässä ongelmia tuon vannekoon suhteen eli meneekö tuo 275/60-15 ja 15x8 kombinaatio nätisti Challengerin takalokasuojien sisään?
jajuso- Viestien lukumäärä : 15
Join date : 14.03.2008
Ikä : 54
Vs: Polyglas
Moi, ja hyvää loppupääsiäistä,
- Muuri/Sahanen tarkoittaa JukkaMuuria ja RamiSahasta ja firmaa www.raysautomotive.net .
- tuttuja ja 100% luotettavia heppuja, niillä on ollut tota maahantuontipisnestä toiminnassa jotain parikymmentä vuotta.
- Rami asuu Jenkeissä, lähtösin alunperin Kouvolan läheltä. Jukka asuu Haminan seutuvilla, satamassa konttihuolinnan hommissa ollut "aina".
- oon tuntenut/tiennyt molemmat armeijaikäsestä asti, koskaan en oo kuullu että ne ois ketään huijannu tms., vaan ne hoitaa hommat silleen niinku pitääkin.
- halvemmalla ja nopeammin voi joku muu yrittäjä yrittää tavaraa luvata, mutta jos ensikädessä luotettevaa tavarantoimittajaa tarvii niin toi on yks erittäin hyvä puulaaki siihen.
Polyglasseja toki saa muualtakin. Suomenkielellä vaikka perinteisesti sieltä kumeihin erikoistuneelta www.samilassila.com . Ilmeisesti nyt myös Shaman Kustom Worksin Mikalta www.shamankustomworks.fi .
- Muuri/Sahanen tarkoittaa JukkaMuuria ja RamiSahasta ja firmaa www.raysautomotive.net .
- tuttuja ja 100% luotettavia heppuja, niillä on ollut tota maahantuontipisnestä toiminnassa jotain parikymmentä vuotta.
- Rami asuu Jenkeissä, lähtösin alunperin Kouvolan läheltä. Jukka asuu Haminan seutuvilla, satamassa konttihuolinnan hommissa ollut "aina".
- oon tuntenut/tiennyt molemmat armeijaikäsestä asti, koskaan en oo kuullu että ne ois ketään huijannu tms., vaan ne hoitaa hommat silleen niinku pitääkin.
- halvemmalla ja nopeammin voi joku muu yrittäjä yrittää tavaraa luvata, mutta jos ensikädessä luotettevaa tavarantoimittajaa tarvii niin toi on yks erittäin hyvä puulaaki siihen.
Polyglasseja toki saa muualtakin. Suomenkielellä vaikka perinteisesti sieltä kumeihin erikoistuneelta www.samilassila.com . Ilmeisesti nyt myös Shaman Kustom Worksin Mikalta www.shamankustomworks.fi .
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa